
Pretraga vesti
Prema informacijama objavljenim na sajtu Vlade Republike Srbije, na sednici održanoj 8. oktobra 2026. godine, doneta je nova Uredba o kriterijumima na osnovu kojih se utvrđuje šta se, u smislu Zakona o porezu na dodatu vrednost, smatra pretežnim prometom dobara u inostranstvo (u nastavku: Uredba), koja je objavljena u Službenom glasniku RS, broj 96/26 od 9. oktobra 2026. godine
Uredba stupa na snagu 1. januara 2027. godine.
Prema odredbama člana 52. Zakona o PDV-u, obveznici PDV-a koji pretežno vrše promet dobara u inostranstvo, odnosno koji imaju status pretežnog izvoznika u smislu Zakona o PDV-u, imaju pravo na povraćaj PDV-a u kraćem roku u odnosu na ostale obveznike (rok je 15 dana, umesto opšteg roka od 45 dana za ostale obveznike).
Kriterijume na osnovu kojih se utvrđuje šta se, u smislu ovog zakona, smatra pretežnim prometom dobara u inostranstvo propisuje Vlada Republike Srbije.
Kriterijumi na osnovu kojih se utvrđuje šta se smatra pretežnim prometom dobara u inostranstvo nisu menjani, ali se vrednost izvršenog izvoza dobara i vrednost ukupnog prometa dobara i usluga više neće utvrđivati na osnovu podataka iz poslovnih knjiga koje se vode u skladu sa propisima o računovodstvu, odnosno finansijskog izveštaja, nego na osnovu podataka iz evidencije o PDV-u.
Pretežnim prometom dobara u inostranstvo smatra se izvoz dobara obveznika PDV-a čija je vrednost u odnosu na vrednost ukupnog prometa dobara i usluga veća od 50%, odnosno najmanje 10.000.000 evra, u prethodnoj kalendarskoj godini.
Obveznik PDV-a koji ispuni jedan od dva propisana kriterijuma, smatra se obveznikom PDV-a koji pretežno vrši promet dobara u inostranstvou u tekućoj kalendarskoj godini.
Dakle, obveznik PDV-a koji do kraja 2026. godine ispuni jedan od dva propisana kriterijuma, status pretežnog izvoznika imaće za sve poreske periode u 2027. godini.
Obveznik PDV-a koji je status pretežnog izvoznika stekao u skladu sa trenutno važećom uredbom, na osnovu podataka iskazanih u finansijskom izveštaju, koji je sastavljen za 2025. godinu u skladu sa propisima kojima se uređuje računovodstvo, smatra se obveznikom PDV-a koji pretežno vrši promet dobara u inostranstvo zaključno sa 31. decembrom 2026. godine.
Kao i do sada, status pretežnog izvoznika može da se stekne na nivou kalendarske godine, ali ostalo je i rešenje da taj status može da se stekne i na nivou pojedinačnog poreskog perioda.
Obveznikom PDV-a koji pretežno vrši promet dobara u inostranstvo smatra se i obveznik PDV-a koji je u periodu od 1. januara tekuće godine do isteka poreskog perioda za koji podnosi poresku prijavu izvršio izvoz dobara čija je vrednost u odnosu na ukupan promet dobara i usluga u istom periodu veća od 50%, odnosno najmanje 10.000.000 evra.
U ovom slučaju utvrđivanje pretežnog prometa dobara u inostranstvo obveznik PDV-a vrši za svaki poreski period tekuće godine.
Propisan je novi Obrazac PID PDV – Pretežni izvoz dobara u inostranstvo, koji se podnosi uz poresku prijavu PDV za odgovarajući poreski period (u zavisnosti od toga kada je obveznik stekao status pretežnog izvoznika, odnosno da li je taj status stekao na nivou kalendarske godine ili na nivou pojedinačnog poreskog perioda), i to:
Dakle, više neće biti zasebnih obrazaca PID PDV i PID PDV-1, već je propisan samo jedan.
Detaljna objašnjenja o novoj Uredbi daćemo na predstojećem treningu koji se održava 16. oktobra.